Marienlyst Strandhotell
Norr om Helsingör, längs med hav och strand, ligger det anrika badhotellet
Marienlyst. Byggnaden från 1861 skvallrar om kungliga besök, och lyxiga mingelfester för adelsfolk och filmstjärnor. När Ess Group tog över Marienlyst, som deras första hotell i Danmark, var det renovering, utbyggnad och inredning som stod på schemat. Simon Poulsgaard, inredningsarkitekt på Spik Studios, fick det omfattande uppdraget.
Marienlyst är ett strandspa, bad- och resorthotell med 227 rum, restauranger, barer och ett pampigt casino. Den svårslagna utsikten över Öresund, med Kronborg slott i bakgrunden och Helsingborg i horisonten, följer med nästan oavsett var på hotellet man befinner sig. Då och då kan man vila ögonen på de ståtliga klipporna som tar plats, eller på färjan som glider fram i lugnt tempo. Inredningsarkitekten Simon Poulsgaard har jobbat med hotellet sedan 2020, och har bland annat tagit fram en möbleringsplan och design för olika ytskikt, med utrymme för akustiklösningar.
Du har jobbat med flera av Ess Groups hotell tidigare, hur skiljer sig Marienlyst från dina andra projekt?
– För det första är det ett väldigt omfattande projekt som startade 2020 och pågår än idag. Det är levande och utvecklas hela tiden, så det har varit väldigt spännande och lite olikt andra mer klassiska projekt som oftast har ett start- och slutdatum. Det var även Ess Groups första projekt i Danmark, och som mitt efternamn kanske avslöjar är jag dansk medborgare. Även fast jag inte pratar det så ofta kom det väl till hands. Skönt att kunna undvika missförstånd som annars är lätt hänt mellan svenska och danska haha.
Hur gick tankarna kring inredning och materialval?
– I och med det fantastiska läget ville vi såklart få till en beachig känsla, men mer classy och upscale. Vi ville bevara atmosfären av ett anrikt hotell som har huserat kungar,
drottningar, prinsar och tsarer. För att få fram en internationell vibe valde vi inredning som flirtar med franska Rivieran, amerikanska Hamptons och brittiska kungahuset. Tänk ljust, vitt, fräscht och beiget, men även fina trämöbler och snickerier med olika bets som plockar upp mahognyn eller det rödaktiga.
Många fina specialgjorda lampor och tygbeklädda pendlar var ett återkommande inslag. Vi jobbade även med ljusa toner i rosa och blått, vilket ger ett väldigt vackert och stilfullt intryck. För att bryta av det lite mer snälla valde vi bland annat dekorkuddar och andra detaljer i starkare färger som poppar och sticker ut.
Hur kommer det sig att ni satsade så mycket
på undertaket?
– Undertaket i lobbyn var från början ganska oestetiskt, och i och med att det var lågt i tak blev det väldigt närvarande i miljön. Det kändes därför viktigt att göra det till en del av inredningen i stället. Ljudmiljön var medräknad från första början då jag anser att det är en väsentlig del av mitt jobb. Både akustik och tak är annars sådant som ofta glöms bort, men här ville vi låta det ta plats. Jag tror också att många fortfarande är av uppfattningen att det inte finns så stort utbud av snygga akustiklösningar. Och det kanske inte kryllar av dem, men det kommer absolut mer och mer.
Hur gick samarbetet mellan er och Akustikmiljö till?
– Vi tog fram några designförslag och förde en löpande dialog med Akustikmiljö där vi förklarade vår idé. Akustikmiljö gjorde sedan tester med de olika tygproverna för att se huruvida tyget klarade av det som krävdes för en tygbeklädnad på ljudabsorbentplattor. Att tyget inte krympte, och att det fungerade i praktiken helt enkelt. Tillsammans landade vi i ett tidlöst linneaktigt tyg med tydlig struktur till lobbyn.
Taket i bar och restaurang bestod däremot av större takplattor på cirka 3 m x 1,5 m, i stället för 60 cm x 60 cm som det var i lobbyn. Tyget vi hade valt var inte tillräckligt brett och vi behövde därför ytterligare ett. Akustikmiljö tog på sig det uppdraget med bravur och hittade ett likvärdigt tyg som fungerade perfekt! Utöver det har Akustikmiljö även levererat specialtaklösningar till konferensen på det nybyggda våningsplanet högst upp i hotellet.
Är ni nöjda med resultatet?
– Mycket nöjda. Vi ville göra något unikt med undertaket i det här projektet. Dels för att vi hade ett undertak med en unik struktur som vi ville fortsätta använda, dels för att det som tidigare nämnt var så pass lågt i tak. Undertaket var liksom redan en del av hotellet, och det ville vi förädla med detaljer och design som lyfter helheten. Akustikmiljös speciallösning bidrog verkligen till att skapa exakt den känslan som vi ville åt.